Köp & Leveransvillkor

Allmänt

WidalDesign säljer både till privatpersoner och företag. Försäljning sker både via egen e-handel och traditionell försäljning.

WidalDesign lagerhåller inga produkter. Alla produkter tillverkas efter kundens beställning.

Eftersom vi tillverkar varje produkt baserat på dina val gäller inte ångerrätten enligt lagen om distanshandel.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och utbud på hemsidan utan föregående avisering.

För att få handla i vår Internetbutik krävs att du fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

WidalDesign säljer endast produkter inom Sveriges gränser.

Widal IndustriDesign AB (559240-8875) bedriver verksamheten WidalDesign.

BESTÄLLNING

Alla beställningar är bindande, säkerställ att du läser igenom beställningen noga för att undvika misstag.

E-handel. När kunden genomfört beställningsprocessen inklusive betalning skickas beställningen till oss. Kunden får automatiskt en bekräftelse via mail. I och med detta har kunden bekräftat ett köp och därmed godkänt våra köpvillkor.

Traditionell försäljning. När kunden godkänner Ordererkännandet innebär det en bekräftelse på köp och godkänner därmed våra köpvillkor.

Alla varor tillhör WidalDesign tills dess att vi erhållit full betalning.

 

PRISER OCH AVGIFTER

Priser vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället.

Vid offertförfaranden gäller de priser som anges i offerten under den giltighetsperiod som anges i offerten, oftast 30 dagar.

I priserna ingår 25% moms.

Frakt tillkommer och betalas alltid av kund om inget annat avtalats.

 

PRODUKTER OCH SORTIMENT

WidalDesign lagerhåller inga produkter. Alla produkter tillverkas mot kundens beställning.

E-handel. Eftersom vi tillverkar varje produkt baserat på just de val du gör så gäller inte ångerrätten enligt lagen om distanshandel. 

Traditionell försäljning. Inte heller vid beställningar utanför e-handeln gäller ångerrätten eftersom vi endast tillverkar produkter som är specialtillverkade för kund. Kunden får innan tillverkning godkänna ett Ordererkännande med tillhörande ritning och beskrivning som då blir bindande. 

Läs därför noga igenom er Ordererkännande innan ni godkänner.

 

BETALNING

E-handelsbetalning sker med Klarna Checkout. Inom Klarna Checkout kan du välj olika betalningsalternativ; Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring och Klarna Direkt), Betala senare (faktura) samt Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar).

Affärer utanför e-handeln faktureras kunden, efter sedvanlig kreditprövning, 10 dagar netto med 12% dröjsmålsränta om inget annat avtalas.

 

LEVERANS

Då vi tillverkar produkter mot kundorder är vår normala leveranstid 4-5 veckor efter din beställning. Under högsäsong, vid hög belastning eller mer komplexa skräddarsydda produkter kan leveranstiden vara längre. Om dessa undantag gäller informerar vi om detta vid beställning.

HÄMTA UPP I FABRIK

Du kan hämta upp dina produkter från vår fabrik i Getinge, Halland om du vill. I webshopen i steget Varukorg, klicka i valet “Hämta på vår fabrik i Getinge”. Kontakta sedan info@widaldesign.se och bestäm detaljer. 

FRAKTER

Vi använder oss av DHL för våra frakter.

Privatpersoner. DHL hämtar din produkt på vårt lager och därefter tar deras leverans till dig 2-5 arbetsdagar. De aviserar en leveransdag via SMS, du kommer att ges ett tidsfönster mellan 2-5h för leverans. Leveransen sker mellan kl 7 – 17 angiven dag. Föraren kommer att ringa 30 minuter innan leverans.

Någon behöver vara på plats för att kvittera/ta emot leveransen och kunna visa upp legitimation. Det är viktigt att den som tar emot godset har personens legitimation som är skriven som mottagare på försändelsen.

Om den aviserade tidpunkten inte fungerar för dig får du själv ta kontakt med DHL och boka om leveranstillfälle men DHL lagerhåller produkten i max 4 arbetsdagar innan de börjar ta ut terminalhyra (som vi kommer att behöva fakturera er om denna situation uppstår)

Vill du spåra din leverans så kan du göra det här:

https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt.html

Företag. Om du är ett företag så aviserar inte DHL före leverans så det är viktigt att det finns någon på plats för att ta emot varorna mellan 7-17. Finns ingen på plats vid leveransförsöket så tar DHL ut en extra avgift vilket vi kommer att fakturera dig i efterhand.

Vill du spåra din leverans så kan du göra det här:

https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt.html

Vid problem med leverans så kontakta i första hand DHLs kundtjänst 0771345345

REKLAMATIONER OCH FEL

Synliga skador skall vara noterade på frakthandlingen i samband med mottagningen av godset. Om inte detta är gjort blir reklamation ej möjlig.

Dolda skador (uppackningsskador) skall anmälas till info@widaldesign.se inom 7 dagar från mottagandet. Bifoga bilder, beskrivning och order –och sändningsnummer.

Behåll alltid skadat gods och emballage samt gör det tillgängligt för eventuell besiktning.

Godkänns transportskadan driver WidalDesign ärendet vidare mot transportbolaget och skickar en ny vara så fort som möjligt med beaktande att vi tillverkar skräddarsydda produkter.

Retur av reklamerad vara. Du får en retursedel av oss som du använder och fäster på godset som samma transportör hämtar upp på en utsatt tid.

GARANTIER

WidalDesign säljer med 1 års garanti. I övrigt tillämpas för privatpersoner gällande konsumentköplag. Samtliga produkter kan användas i Sverige.

 

FÖRBEHÅLL OCH RESERVATIONER

Vi reserverar oss mot eventuella bild-, skriv- eller tryckfel, samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor som förekommer i vårt sortiment. Bilder ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.

Vi förbehåller oss rätten att ändra informationen på hemsidan när som helst för att rätta eventuella fel, samt att även i övrigt uppdatera eller ändra den information som tillhandahålls på hemsidan. Om Du har beställt en vara för vilken ett felaktigt pris har angetts så kommer vi att meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter behandla din beställning. 

All bildinformation på hemsidan ska ses uteslutande som illustrationer och det kan inte garanteras att dessa på ett korrekt sätt återger varans exakta utseende i fråga om exempelvis färg eller funktioner. På grund av hur färger hanteras av webbläsare och skrivare, kan färger återgivna på skärm eller skrivare skilja sig från de verkliga kulörerna på produkterna.

Widaldesign ersätter inte kostnader som kan uppstå pga försenade leveranser eller dylikt.

Vi rekommenderar att eventuella hantverkare inte beställs förrän varan mottagits, inspekterats och godkänts.

WidalDesign är inte ansvarig för skador som uppstår vid montering/installation som utförs av kund.

 

ÖVRIGT

Om du är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av Allmän domstol.HÄMTA

Kampanjprodukter

Utöver ovan gällande köpvillkor tillkommer specifikt följande för våra kampanjprodukter till nedsatt pris online (Avser kampanjsida: https://widaldesign.se/butik/kampanj-soptunneskydd/)

Kampanjerbjudandet gäller endast beställningar som görs direkt på vår hemsida.

Erbjudandet är tidsbegränsat och kan inte användas för beställningar som görs före eller efter kampanjperioden.

Erbjudandet på specifikt angivna varor gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.


ÅNGERRÄTT KAMPANJPRODUKT
För lagerhållna prisnedsatta kampanjprodukter gäller 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distanshandel. Detta till skillnad mot ordinarie sortimentserbjudande där alla produkter tillverkas mot kundens beställning.


RETUR & RETURKOSTNAD KAMPANJPRODUKT
Vid retur måste du alltid kontakta vår kundservice på info@widaldesign.se för hantering av returen. Detta för att få en retursedel och en adressetikett samt upplysning om korrekt returförfarande.

Vid nyttjande av ångerrätten för kampanjprodukt står du själv för returfrakten. Kontakta info@widaldesign.se för mer information om korrekt returförfarande.

Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick. Det är viktigt att du säkerställer att varan emballeras väl och gärna i originalförpackningen

Du kan själv returnera varan till vårt lager i Getinge, Halland.

Returen är inte godkänd förrän WidalDesign kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. 

WidalDesign har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit och godkänt varorna. Vid ej godkänd retur hanteras ärendet individuellt.


ÖVRIGT
WidalDesign reserverar sig för slutförsäljning eller felaktig information om att en vara finns i lager.